Summa sidvisningar

tisdag 13 december 2011

många frågor

Häromdagen läste jag en dagens ris i AT (lokaltidning)
Det var dagens ris till grabbarnas skola för att de inte längre har sin julavslutning i kyrkan.

Som ny förälder med barn i skola så visste jag ju inget om detta, visste ju inget om hur avslutningen går till överhuvudtaget.

Men det kom iaf fram att skolan kan bli anmäld om de har sin avslutning i kyrkan. För det finns barn som inte får gå till kyrkan, får inte höra prästens böner m.m.

Men allvarligt vad är detta?!

Jag har haft mina avslutningar i kyrkan och har nog inte tagit någon större skada av det, jag minns det som något mysigt. Fina sånger och många tända ljus.

Varför ska vi, större delen av befolkningen, större delen av elever och föräldrar avstå från en traditionell avslutning?!

Har man så otroligt ont av att barnen följer med sina klasskamrater/vänner till kyrkan en stund vid jul så kan man väl ha barnen hemma på avslutningen.

Idag är det ju lucia, och då läste jag i aftonbladet att det på vissa skolor råder förbud att ta kort på sina underbara söta barn. Vad är det som händer?

Får man hissa svenska flaggan? sjunga nationalsången?

Hur är det nuförtiden?

Tänk om man ville införa sådana ändringar i tex. USA.. ingen flagga, ingen sång.. OJ... det hade aldrig fungerat. varför får man vara stolt, Norsk, Amerikan t.ex. men inte svensk..?

Många frågor och förklara hemskt gärna för mig..

Jag menar inget illa utan har bara många funderingar.

Mina barn går ju bara i förskoleklass så de har aldrig haft någon kyrkavslutning så det är inte det att det går någon nöd på dem. Jag fattar bara inte varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar